..: MadeByMiki :..

::::…..No sé que no sé res….::::

La lliçó de Juan Marsé al Premi Cervantes.

with 2 comments


El ministre de Cultura en César Antonio Molina, en el seu discurs va dir que Juan Marsé “a contribuït a la defensa a Catalunya d’una llengua que parlen 500 milions de persones“. El president del jurat, José Manuel Blecua, membre de la Real Academia Española en el seu discurs va comentar que en Juan Marsé reflectia a través dels seus personatges la “dimensió lingüística que succeïa i succeeix a Barcelona“. Els seus, va dir, són uns “personatges que en la seva forma de parlar reflecteixen el contacte entre llengües“.

Davant aquests missatges tant poc subliminals del nacionalisme espanyol de sempre, la réplica de Juan Marsé va ser magistral:

“Espero que el premi no hagi estat donat amb cap mena d’intencionalitat política. Et serveixes de la llengua, però jo no serveixo cap llengua. Quan vaig començar a escriure, el català estava prohibit, els tebeos i les novel·les de quiosc eren en castellà, i quan nosaltres parlàvem en català, fins i tot el Gordo i el Flaco els dèiem en castellà. Sé que he estat una mena d’anomalia. Si no hagués estat per la Guerra Civil, hauria escrit en català, la meva llengua materna. Jo no defenso res, només defenso poder escriure en la llengua que em doni la reial gana. No entenc la llengua com una bandera i quan m’intenten utilitzar com a bandera, em fico la mà a la butxaca perquè sé que em robaran la cartera”.

Senzillament impecable la resposta, espero que fes reflexionar als presents, sobretot al senyor ministre.

Written by MadeByMiki

29 Novembre 2008 a 11:55 pm

2 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Subscric plenament les paraules de Marsé!!
    Prou politització de la llengua!!

    Arqueòleg Glamurós

    30 Novembre 2008 at 2:38 pm

  2. Jo també les subscric.
    I, a més, el felicito pel premi: que ja feia molts anys que se’l mereixia! Les seves millors novel·les són precissament les més antigues.

    Ferran

    30 Novembre 2008 at 6:41 pm


Deixa un comentari

