..: MadeByMiki :..

::::…..No sé que no sé res….::::

Pròxima parada: aeri d’Esparreguera.

with 8 comments


Aviat farà un any que visc a Olesa de Montserrat, i la primera cosa que em va sorprendre va ser l’aeri, funicular o telefèric. Tant Olesa com Esparreguera no son pobles massa turístics, per tant l’objectiu de l’aeri és apropar l’estació de tren d’Olesa als veïns d’Esparreguera i així poden “gaudir” dels grans beneficis del transport públic.

Davant les meves preguntes sobre l’aeri la “gent d’Olesa” tothom em deia un munt de coses com:

“L’aeri es va fer amb una subvenció europea que va demanar l’alcalde d’Esparreguera”, “Això és cosa dels d’Esparreguera que com que no tenen tren…”, “Cada mes cal desmontar-lo tot per fer-li el manteniment, això és una conya”, “Proposo ficar 10 ó 15 canons de neu al voltant i fer competicions des de Esparreguera fins al riu Llobregat.”, “Hem de felicitar als funcionaris que signen aquestes obres i després NO ELS HI-PASSA RES. A qualsevol altre feina els farien fora o els ficarien a Sant Boi” i “trigues menys a anar al centre d’Esparreguera a peu que amb l’aeri”.

Sembla que l’aeri no te massa bona fama per aquí, jo de fet no hi he pujat mai. Que en diuen les administracions d’aquest innovador funicular no turístic?

A la pàgina web http://www.trenscat.com/metrobaix/aeriolesa_ct.html hi ha aquesta explicació tècnica del aeri d’Esparreguera:

El nou telefèric entre Olesa de Montserrat i Esparreguera és el primer funicular aeri de caire no turístic que es construeix a Catalunya. De fet, és una extensió del Metro del Baix Llobregat. La seva construcció respon a la demanda dels usuaris de la zona. Els habitants d’Esparreguera tenen en la línia noves possibilitats de connexió amb el municipi veí d’Olesa, a més de poder anar cap al Baix Llobregat i el Barcelonès, així com una nova unió directa cap al Bages, totes elles usant l’aeri i la línia de tren Llobregat-Anoia. L’aeri monocable recorre el quilòmetre de la línia en 4 minuts, tenint cada cabina capacitat per a 15 persones. El nou telefèric es va posar en servei el 14 d’octubre de 2005 i es preveu que al voltant de 250.000 usuaris facin servir l’aeri cada any.

La veritat és que les estimacions eren massa optimistes, la realitat queda ben lluny, l’aeri va registrar l’any 2008 un total de 101.828 viatgers, molt menys de la meitat de les previsions pel 2005.

Potser caldria fer una ullada a les mancances d’aquesta “peculiar” infraestructura:

  • El funicular va costar uns 10 milions d’euros.
  • Hi ha un viatge cada 20 minuts a les hores de màxima freqüència.
  • Com que suposaven que aquest funicular seria un éxit, hi ha la posibilitat de doblar les cabines, ja que de moment no donen la volta (com sembla lògic), tan sols pujen i baixen.  
  • El casc antic i centre d’Esparreguera queda allunyat de l’aeri, cosa que pren 10-15 minuts a peu, o la necessitat del bus urbà, que interconnecta tot el municipi.
  • Costa molt d’explicar que l’aeri es consideri una parada mes del “metro del llobregat”.
  • La durada d’un viatge d’Esparreguera fins a Barcelona sortint de l’aeri no baixa dels 75 minuts amb molta sort. Mentre que el mateix viatge amb bus es fa en 35 minuts.
  • Quan s’obre al servei a l’estació d’Esparreguera per l’estació d’Olesa ja han circulat cinc trens.
  • Quan es tanca el servei, a les 22.12 per l’estació d’Olesa encara circulen sis trens més, fins a les 23.59.
  • Els festius tampoc no hi ha servei entre les 14.44 i les 16.24, quan en aquest interval per Olesa circulen sis trens.

Written by MadeByMiki

3 Juny 2009 a 10:42 am

Arxivat a Economia, Política, Premsa

8 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. no ho sé noi, no hi entenc gaire. però si fins i tot el viatge lent i feixuc de l’autobús és més eficient i ràpid que l’aeri d’Esparraguera… ho tenen negre.

    No hem d’oblidar que, en general, el transport públic en aquest país és car i poc rigurós.

    jordi

    3 Juny 2009 at 4:50 pm

  2. No entenc gaire d’aquestes coses, però segur que ben envolicadet amb paraules com ‘sostenible’, ‘ecològic’, ‘ecotransport’ i similars i la ciutadania es queda ben contenta de l’invent…

    Salutacions!

    Theo

    4 Juny 2009 at 2:12 pm

  3. SI te interessa el tema, tinc l’estudi de la pròpia Generalitat respecte a l’Aeri.

    Alguns van presentar al·legacions, per errors en el càlcul de la demanda, i també per la seva poca utilitat social.

    Va ser una demanda de CiU Esparreguera al plà de infraestructures de Catalunya, en l’epoca de CiU, any entorn al 2000.

    El seu origen esta en la proposta de l’any 1920, si vols saber més envia un e-mail.

    Ara esta en exposició pública el PTMB,( fins el 24 de juliol) que trinxa el territori d’Olesa, noves autovies, …

    Joan

    7 Juliol 2009 at 11:15 pm

    • Moltes gràcies Joan, ja et faré arribar el mail. Segur que en saps molt mes que jo d’aquest tema (no costa gaire).

      madebymiki

      8 Juliol 2009 at 12:44 pm

      • Jo també estic interessat amb aquest estudi. Soc l’autor de l’informe que es presentà a l’organ medioambiental, com a comentari exemple de una mala planificació terrestre de l’àmbit metropolità de Barcelona. Encara que ja han passat els dies per presentar els comentaris, si no es presentan canvis significatius en el servei, podriem intercanviar informació o penjar-la directament a aquesta pàgina, per fer una divulgació social més amplia o plataforma, per fer aquestes millores en el servei i/o fer pagar un preu polític.

        Xavi

        28 Juliol 2009 at 2:33 pm

  4. A veure si entre tots en treiem l’aigua clara d’aquest assumpte. Gracies per avançat.

    madebymiki

    28 Juliol 2009 at 9:41 pm

  5. Tots els vostres dubtes son reals…….aquest servei és un desatre empresarial de l’Administració i aquesta s’ha de fer responsable. Va se inclòs en el PDI 2001-2010 per part de l’Ajuntament d’Esparreguera i el DPTOP basats en un estudi de mobilitat generada del 1996, quan ja havien canviat les previsions al 2001. Tots els estudis preliminars i el del FGC indicaven que l’amortizació seria a més de 30 anys i la viabilitat del projecte era nula. A més el seu cost de construcció va ser superior a l’esperat i la demanda logicament també menor de la esperada, amb notables costos específics d’explotació i conjentura de crisis financera. Així doncs, davant d’aquest exemple de mala planificació i veritat incòmode de transport sostenible, us demono informació i participació a la nostre campanya, per tal que de fer funcionar el funicular aeri d’Olesa de Montserrat – Esparreguera com el metro de Barcelona que ja volia ser des del 1924, ja que els usuaris no tenen la culpa de tot això.

    http://aeriesparreguera.blogspot.com/

    Aeri Esparreguera

    28 Juny 2011 at 10:37 pm

  6. […] https://madebymiki.wordpress.com/2009/06/03/proxima-parada-aeri-desparreguera/ Share this:PrintEmailLike this:LikeBe the first to like this post. Etiquetat amb:Barcelona, CIU, Esparreguera, Joan Paül Odina, Montserrat, Olesa de Montserrat […]


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: