..: MadeByMiki :..

::::…..No sé que no sé res….::::

Divagacions Propagandístiques.

with 9 comments


En Goebbels i l'avi de'n Bush...

En Hitler i l'avi de'n Bush...

On som avui en el camp de la propaganda i manipulació?, aquesta és una pregunta que sovint em ronda pel cap.

Ara fa gairebé 80 anys, es va perfeccionar el control social mitjançant la manipulació dels medis de comunicació. Quan ens preguntem: com és possible que el poble alemany recolzés a la dictadura feixista de Hitler?, acostumem a pensar que la humiliació del poble alemany pels acords de la Primera Guerra Mundial i el carisma d’un líder que va sortir en moments de profunda crisi ho van fer possible. Però no s’acostuma a valorar en la seva justa mesura la primera gran manipulació d’un poble amb totes les tècniques i recursos possibles, si son mínimament crítics veurem que aquests sistemes continuen vigents i han estat perfeccionats fins a límits que ben segur no coneixem.

Sempre s’ha dit que de l’any 1933 fins a l’esclat de la Segona Guerra Mundial, el regim de l’Alemanya nazi va gastar moltíssim en armes. Però en realitat del que més es van preocupar és de la manipulació i la propaganda, per això el ministeri al que se li dedicava més pressupost era el nou Ministeri de la Propaganda, dirigit per en Joseph Goebbels.

El primer que van fer els nazis, és centralitzar el poder dels medis de comunicació i posar-los al seu servei sota un estricte control de continguts i una estricta censura.

La utilització de la propaganda per primer cop a la història, es fa de manera sistèmica i arriba a tota la població. Això és el que necessita l’estat autoritari per mantenir-se al poder, una “bona comunicació” per adoctrinar el seu poble.

Goebbels amb les noves tècniques de propaganda farà que el culte a la personalitat, figura i objectius de Hitler siguin assumits pel seu poble. Es crea una simbologia especifica amb l’objectiu d’obtenir un aspecte liturgic-místic, crear un escenari adeqüat pels discursos de Hitler, la suma de la gran capacitat oratòria, gesticulació, interpretació teatral, connexió i la farfutalla  mítica feien que la receptivitat i resposta del públic fossin extraordinàries.

Amb tot això es marquen les tres característiques col·lectives del seu poble: “el valor de raça”, “el de personalitat” i el “sentit de lluita”. Les justificacions morals: es proclama un “darwinisme social” entenent que la raça més forta (la seva és clar) ha de “sobreviure” per selecció natural per damunt del les dèbils que son nocives o prescindibles. Es cerquen enemics de la pàtria, en aquest cas es troben “tres vicis” que els amenacen: la democràcia, el pacifisme i l’internacionalisme, tots ells obra del “marxisme jueu”.

N’estic segur de que en Goebbels avui veuria amb orgull que el seu sistema propagandístic ha triomfat totalment, ell va ser l’autèntic visionari de la manipulació a gran escala, per tant el nostre món és hereu de la seva filosofia, la dels bons i dolents, la del o amb mi o contra mi, i l’enemic no ha canviat. En el fons avui es segueix lluitant contra l’essència de la democràcia, el pacifisme i l’internacionalisme.

No hi ha dubte, Goebbels avui treballaria a Apple, Microsoft, Facebook o com a assessor d’algun govern occidental.

Però on som avui en el camp de la propaganda i manipulació?

Advertisements

Written by MadeByMiki

16 Juliol 2010 a 9:50 pm

9 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Miki,

    La demostració de que ni Goebbels ni la seva propaganda han trionfat és el post que acabes d’escriure i tants altres que es troben a la xarxa, és la Rimaia de la que parlaves ahir, és la manifestació de dissabte passat contra la imposició, són les manifestacions contra la guerra d’Irak, és el debat que tenim tu i jo i tu i jo amb tants altres.

    És cert que se’ns intenta sempre imposar un model, i és trist que l’alternativa a aquest model estigui capitanejada per quatre il.luminats flower-power que ajuden a tot menys a pensar. Però només dues coses, la primera, que no poden caure en la generalització de que tot està manipulat i fan de nosaltres el que volen, per sort, no és així; i segon, sempre he pensat que bona part de la culpa d’aquesta manipulació propagandística la té la pròpia ciutadania que és absolutament passiva i acrítica, i això no és propaganda, això és la comodotat en la que estem tots instal.lats que preferim estalviar (o endeutar-nos) per compra una televisió de plasma d’última generació per veure el mundial enlloc de preguntar-nos si té sentit el que fem cada dia.

    RS

    17 Juliol 2010 at 11:31 am

    • Em sembla be la teva reflexió, però jo no hi veig tanta diferència, de gent dissident sempre n’hi ha hagut, el problema és la massa dominant, qui controla a la majoria ja ho te tot ben dominat.

      Una dada, l’immensa majoria dels televidents de la cadena FOX als EEUU, una vegada penjat en Saddam encara creia en armes de destrucció massiva.

      Estic totalment d’acord am la teva frasa: “bona part de la culpa d’aquesta manipulació propagandística la té la pròpia ciutadania que és absolutament passiva i acrítica”.

      Salut!!!

      madebymiki

      17 Juliol 2010 at 6:21 pm

  2. Hitler va triomfar pq es van donar un seguit de circumstàncies molt semblants a les que assolen avui Catalunya:

    -> Marginació i estigmatització d’una minoria com a culpable de tots els mals (abats jueus, ara arabs)

    -> Ultranacionalisme d’origen “Volkish”, rural i fanàtic, que barrejava conceptes racials, culturals i lingüístics com a fonamentació d’una “voluntat del poble” que es situava per sobre de la democràcia, especialment del tractat de Versalles que ofenia a aquesta voluntat (aquesta música va sonant, estranyament coneguda, no?) i que presentava al germanisme com un poble escollit i perseguit per la història a qui els socialistes havien traït.

    ->Crisi econòmica amb un Govern d’esquerres al poder al qual se’l fa culpable de tots els mals, tot i que sens dubte el SPD i la República de Weïmar res tenien a veure amb l’enfonsament de Wall Street. Els nazis passen d’un 2% a un 33% entre 1928 i 1930

    -> Minimització del perill que representava el NSDAP: comunistes i socialistes no s’uneixen per aturar-lo i la dreta moderada els veu com uns bons patriotes i nacionalistes almenys.

    Plataforma x Catalunya té uns resultats semblants als de Hitler als anys 20.

    Arqueòleg Glamurós

    17 Juliol 2010 at 4:57 pm

  3. Cal tenir en compte que Hitler es va presentar com un revolucionari novedós davant una democràcia que es vista com a corrupte. Filòsofs com Martin Heidegger o cineastes com Leny Rifesntall li donen suport entusiasta, així com les masses rurals bavareses escandalitzades davant els progressos socials de Weimar, així com les noves formes d’art escandaloses (expressionisme abstracte) que trencaven amb la tradició prussiana.

    No és que Alemanya es tornés boja durant una dècada, és que la irracionalitat del romanticisme nacionalista va anar calant gota a gota dins una societat frustrada fins a destruir per complert tota espurna de lògica o sentit comú.

    Si volem evitar això, esclafem l’ou abans que la serp trenqui la closca i tregui el morro!

    Arqueòleg Glamurós

    17 Juliol 2010 at 5:04 pm

    • Gràcies pels teus comentaris, tot i això, el post va sobre “divagacions propagandístiques”, i ni tinc capacitat ni intenció de fer un anàlisi de la gènesi del nazisme.

      La meva intenció és alertar sobre els perills de la propaganda i la seva capacitat de manipulació de les masses. M’he passat la vida sentint parlar i llegint sobre el brutal rearmament alemany abans de començar la 2ª Guerra Mundial, però gairebé ningú diu que es va invertir molts més diners en propaganda que en armes.
      Respecte a Martin Heidegger, aconsello a tothom aquest documental fet per la BBC l’any 1999:

      http://doclecticos.blogspot.com/2010/02/martin-heidegger-humano-demasiado.html

      madebymiki

      17 Juliol 2010 at 6:36 pm

      • Al que jo em volia referir és que la propaganda va calar en un camp ja abonat. Cap de les idees de Hitler era extremadament novedosa sinó que ja durant molt temps s’havien anat llaurant en silenci.

        La suposada abolició del burka (fins i tot en minúsculs poblets de menys de 100 habitants on mai s’ha vist un immigrant) no és més que una mera campanya publicitària per un moviment feixista català covat a Vic i altres municipis de la Catalunya rural convergent, amb serioses possibilitats d’entrar al parlament.

        Arqueòleg Glamurós

        18 Juliol 2010 at 2:20 pm

      • La prohibició del burka surt molt a compte, ho dic des de el punt de vista dels interessos polítics.

        Des de el meu punt de vista el populisme i la propagada ben juntets son una llavor molt poderosa, i provoquen una exaltació que fa pensar i actuar a la gent d’una manera totalment dirigida.

        I com que sociològicament la gent acostuma a recolzar a les majories, cal que cultivem el nostre sentit crític a diari.

        madebymiki

        18 Juliol 2010 at 2:27 pm

  4. Vols un exemple de propaganda? El cinema n’és ple. Les pel·lícules reescriuen la història i instauren l’imaginari col·lectiu de les generacions futures.

    M’explico: Un pot documentar-se llegint llibres sobre un tema, cercant diferents fonts i punts de vista, etc o veure una pel·lícula (aquí entra en acció “la pròpia ciutadania que és absolutament passiva i acrítica” que comenta RS) sobre el tema.

    Exemples curts: Anastasia, de Disney. Uns dimonis malvats posseeixen al poble, que enfollit entra al palau matant al tsar i a la seva bona família. Pim, pam, enllestit. El 90% d’aquest joven serà la única referència que tindrà sobre el tema. Amb Pocahontas, lo mateix: A la peli no es veu com els espanyols caçaven als nadius amb gossos de presa, nio com saquejaven els poblats o violaven poblacions.

    Exemple llarg: Ahir vaig veure “distrito protegido”, la última del Matt Damon sobre les armes de destrucció massiva a Irak. La peli mostra com tota la invenció és culpa d’UN SOL TIO corrupte. Ni el president ni les agències d’informació en saben res.
    Lo bo del cas és quan MAI s’identifica quin càrrec te aquesta persona, per qui treballa, on, etc. És un ser anònim, americà, si, però va pel seu compte.

    Els bons són l’exèrcit i la CIA. L’exèrcit el representa Matt Damon: diuen a quina companyia pertany, qui són els seus superiors, quin és el seu destacament, el seu rang, les seves misions… que quedi clar de qui parlem. Damon es passeja en jeep, dona aigua als civils i pateix pel seu benestar. I al final aconsegueix que la veritat surti a la llum i ho envia a tot els diaris.
    A CIA a representa un altre tio que fa el q pot per ajudar Damon i que subratllen repetides vegades que no sabia res i que l’han mentit com a tothom, que ell només seguia ordres (de qui? del malo. I qui és el malo? Ni puta idea)
    Ah, per cert, el diari que ajuda a Damon a desentramar-ho tot és el Wall St. Journal (cágate lorito).

    Respecte als irakis que surten, o són dolents o es prenen la justícia per la seva ma complicant sempre les coses. Però no fan res bé, això també cal que quedi clar.

    Dues hores de propaganda pura i dura en forma de blockbuster que deixarà molt clar a la gent que les armes de destrucció massiva van ser una conspiració DE FORA de l’exèrcit, el govern i la intel·ligència americana, que només vetllaven pel bé del poble irakí.

    En fi..

    jordi

    17 Juliol 2010 at 11:06 pm

    • Qui es preocupa per saber la veritat tenint pel·lícules com “distrito protegido” (no, no la he vista….). Llegir i documentar-se amb versions divergents costa molt, i cansa.

      Amb el teu comentari queda clar (suposo) que estas d’acord amb que la manipulació de masses funciona de conya, i que l’única sortida és el pensament crític i el desprendre, un exercici indispensable per desintoxicar-nos de tanta manipulació.

      Merci pel comentari, extens i interessant com sempre.

      madebymiki

      18 Juliol 2010 at 12:06 am


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: