..: MadeByMiki :..

::::…..No sé que no sé res….::::

Informes sobre el “Peak Oil”.

with 20 comments


Torno a obrir un tema molt interessant i del que ben segur se’n parlarà molt en els propers anys, el “peak oil”, pels habituals a aquest blog -que cada dia sou més i millors- no us resultarà una qüestió nova, però crec que val molt la pena seguir parlant sobre aquest problema que tenim al damunt.

Els darrers anys ha quedat clar, que una de les coses que saben fer millor els nostres governants és obviar els problemes que tenim al davant, fer una enorme cara de sorpresa i dir que allò era “totalment imprevisible”. Així ha passat amb la crisi, aquella crisi que s’ha donat tantes vegades per superada, aquella crisi que avui tapa un problema enorme que tenim al davant: el “peak oil”.

El departament d’energia dels EEUU va encarregar un informe a Robert Hirsch, es tractava d’analitzar el “peak oil”, el punt on el petroli passaria a ser un be escàs i les conseqüències que se’n derivaran.

Aquest informe arribava a sis conclusions, potser seria interessant tenir-les en compte:

1. El “peak oil” passarà, possiblement d’una manera sobtada. La producció mundial de petroli a partir d’aquí baixarà sense remei.


2. Les economies globals es veuran clarament afectades, això podria ser suavitzat amb mesures d’eficiència energètica i de producció d’energies alternatives.


3. El principal problema és el del combustible líquid, un canvi ràpid de tipus de transport no és possible. Hi ha massa vehicles sense alternativa als combustibles fòssils líquids.


4. Les mesures per pal·liar aquest problema necessiten temps. Si deixem que els esdeveniments passin sense cap tipus de previsió, podem passar 20 anys sense combustibles líquids per a la població, 20 anys de commoció econòmica.


5. El “peak oil” és purament un problema de gestió de riscos.


6. La turmenta econòmica no és inevitable si es prenen prèviament mesures valentes.

Els càlculs son que el 2012 es perdi la capacitat de generar excedents de petroli, cap el 2015 el dèficit de producció podria arribar als 10 milions de barrils per dia.

Per contrastar una mica, aquí us deixo un resum d’un informe confidencial que ha fet l’exercit alemany (curiosament aquests estudis els acostumen a fer militars…)  publicat per la revista “Der Spiegel” aquesta mateixa setmana:

1. El nou panorama de relacions internacionals canviarà, adquirint més importància encara els països productors de petroli.


2. Les grans empreses exportadores de petroli tindran també més poder del que ara tenen.


3.  La crisi del “peak oil” debilitarà el lliure mercat en el sector energètic, caldrà una intervenció més forta de l’estat.


4. El transport de mercaderies s’encarirà molt, per tant poden produir-se problemes d’abastiment de certs productes vitals. El sistema econòmic mundial es col·lapsarà.


5. Possiblement es tornarà al racionament per part dels governs de molts productes.


6. Es produirà una reacció en cadena mundial, molts països no tindran la capacitat per adaptar-se al nou escenari i això afectarà de retruc als altres.


7. Es produirà una enorme crisi del sistema democràtic, podrien haver-hi molts disturbis i la població amb la nova crisi buscaria solucions en solucions extremistes.

I ara unes preguntes per anar pensant: Tenim petroli al nostre país?, som autosuficients en marèries primes?, s’ha fet algun tipus de previsió pensant amb el “peak oil”?…

Crec que l’únic exemple més o menys similar a la situació que ens ve al damunt és la de Cuba, un país que ha patit un bloqueig salvatge i dintre del que cap se’n ha sortit força be.

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_L._Hirsch

Advertisements

Written by MadeByMiki

3 Octubre 2010 a 8:57 am

20 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jo, que ja fa molts anys em vaig esborrar de fer prediccions (no n’encertava cap), la única que m’atreveixo a fer és que la propera gran crisi tindrà a veure amb l’energia.
    No sé si serà el “peak oil” o potser més aviat algun tema vinculat amb els mercats de futurs d’energia, però estic convençut que aquest tema ha de provocar una crisi de similars característiques a la actual, si no pitjor.
    I repeteixo el que sembla que ningú vol dir: el problema no rau en el costat de la oferta. és la demanda la que cal reduir!

    Ferran

    3 Octubre 2010 at 9:31 am

    • No puc afegir res més, no hi ha qui entengui com és possible que la gent no capti que cal consumir menys, que això no ens farà cap mal, a baixar la demanada però immediatament!!

      madebymiki

      3 Octubre 2010 at 9:43 am

  2. jo tinc la bici esmolada i les ganes d´anar-me´n a un poble més altes que mai.

    A criar gallines, som-hi!

    sempre ens quedarà Godall, no?

    germaneta aneta

    3 Octubre 2010 at 9:32 am

    • Oh!, Godall, paradís del decreixement, i amb WIFI gratis a gran part del poble!!!!.

      Jo no em veig matant bèsties per menjar, haurem de trobar algú amb menys manies…

      madebymiki

      3 Octubre 2010 at 9:45 am

      • post màxim!
        Aquesta persona ja l’has trobat. Ara, et diré que dos dies de passar gana i comences a veure el porc amb uns altres ulls.
        Èxode urbà ja!
        Sigui més tard o més d’hora, crec evident que aquesta crisi vindrà, com has dit, cau pel seu propi pès. La gran pregunta és si sabrem adaptar-nos com a espècie a la manca de recursos.

        L’agricultura intensiva ha demostrat certa autonomia del petroli i la cultura no en necessita.

        Serem capaços de suar al camp i que tota la cultura que tenim ens ompli suficientment? de no generar una societat violenta sino totalment pacífica? em sembla que depèn de quina concepció té cadascú de sí mateix.

        Jo penso que al final el canvi servirà per millorar la societat.

        fcesc

        3 Octubre 2010 at 4:01 pm

      • Ja ets a la llista, i pensa que seràs indispensable, el futur no està fet per a “finolis” com jo.

        En el fons estic d’acord, a la llarga això serà positiu.

        Salut amic!!

        madebymiki

        3 Octubre 2010 at 6:08 pm

  3. Crec que estem sent víctimes, un cop més, de les ànsies de poder i l’avarícia de les grans empreses (les que en realitat governen les nostres vides). Fa molts anys que s’experimenta amb energies renovables, combustibles que surten del blat, cotxes elèctrics, però sembla que els avenços que s’aconsegueixen són petits i encara deixen molt a desitjar. Jo em pregunto perquè. La tecnologia ha avançat molt com per no obtenir solucions al problema del petroli.
    Jo crec que el petroli és una de les matèries que mou més diners en el món, i les persones i empreses que s’hi dediquen veuen trontollar el seu tron quan es parla d’energies renovables. A aquestes persones no els convé res d’aixó, així que exprimiran el planeta fins que no quedi una gota per tal d’obtenir els màxims beneficis. Després nosaltres ja ens matarem per una bossa de plàstic.
    Com dieu, sempre ens quedarà emigrar cap als pobles.

    Crític de cine

    3 Octubre 2010 at 9:53 am

    • Fem el que fem hi ha una cosa segura: ens diran que la culpa és nostra, com sempre.

      madebymiki

      3 Octubre 2010 at 10:24 am

  4. Com sempre un article molt interessant, i com sempre deixa’m que en discrepi una mica 🙂 Només en dos punts. el primer és que sempre m’han fet gràcia aquests informes “confidencials” que després es publiquen en revistes de difusió mundial com der Spiegel. O no és molt confidencial o qui el fa és incapaç de guardar un secret.

    El segon punt és el que ja hem discutit alguna vegada. Si està tan clara una escalada tan brutal del preu del petroli induït per la seva cada vegada més evident escassetat, els compradors de petroli, la demanda en general, ja estaria operant de forma molt clara en el mercat de futurs per acaparar tot el petroli possible als preus actuals (o lleugerament més elevats en funció del termini al que es comprés), els inversors i especuladors farien exactament el mateix, i els productors intentarien no vendre tot allò que poguessin acaparar a l’espera d’aquests preus descomunals. Això faria que el preu del petroli demà mateix arribés, de cop, als nivells dels que parlen els informes confidencials d’àmplia difusió mundial. La meves preguntes són, com és que el petroli fa mesos que es mou en el rang 70-80 USD? Com és que els compradors no s’han llençat a una compra que vagi més enllà de les necessitats actuals, ni els especuladors a l’acaparament indiscriminat ni els productors a una restricció de l’oferta més gran que la de mantenir el preu estable?

    RS

    3 Octubre 2010 at 10:58 am

    • Hola RS. Penso que tens raó en part. El preu del petroli encara no s’ha disparat perquè hi ha excedent. Realment hi ha molt més excedent del que consta. L’Opep controla part de la producció mundial de petroli regulant d’aquesta manera els preus. La llei de l’oferta i la demanda no té tanta influència sobre el preu de mercat si regules l’oferta i al demanda és constant, a això pots sumar-li presions polítiques i militars, interessos econòmics i especulacions que encara fan que el preu actual sigui més estable.

      Del que estem parlant aquí és que hi haurà un punt on la gent necessiti petroli i l’opep ja no pugui ampliar els milions de barrils diaris, el principi del final del petroli. Serà quan els rics l’utilitzin per jugar a golf i els pobres no puguin escalfar les aules. Serà molt interessant.

      En una esfera més conspiratòria hi ha qui diu que USA està reservant les seves reserves d’alaska i creant-ne d’artificials aprofitant que encara no s’ha disparat el preu.

      La peak oil farà que la producció de biocombustibles sigui rentable i competitiva, abans de quedar-nos sense cotxes matarem de gana a milions de persones.

      fcesc

      3 Octubre 2010 at 4:23 pm

  5. 1er. punt: No oblidis que ets a MadeByMiki, més o menys un wikileaks fet entre Olesa i Barcelona, aquí es filtren els secrets més ben guardats del planeta.

    2on. punt: El que tu molt intel·ligentment suggereixes succeirà, n’estic ben segur que s’especularà ben aviat amb el petroli, suposo que ara hi ha altres matèries primes que donen més beneficis.

    madebymiki

    3 Octubre 2010 at 3:50 pm

  6. Bé, que faig primer, comprar accions de Repsol associada amb els xinesos o marxar cap a Andorra?

    Es segueixen descobrint jaciments de petroli arreu. Resta encara Alaska i Groenlandia on se sap que n’hi ha a dojo. Quan no n’hi hagi, ni el respecte a la natura els aturarà i en allà aniran a perforar.

    Esperem es prengui consciència planetària d’aquest problema. Ara bé, amb el despertar de la Xina i l’Índia, uns 3.400 milions de persones i uns quans milions d’empreses, la demanda és molt difícil que minvi i això ja és més preocupant.

    trt2009

    3 Octubre 2010 at 5:38 pm

    • Compra de BP, que ara deuen ser baratetes… i respecte a prendre consciència crec que anem tard i com sempre no veiem més enllà del nas.

      madebymiki

      3 Octubre 2010 at 6:12 pm

  7. Aquí el problema és clarament d’interessos, ni a l’OPEP ni a les grans petroleres els hi interessa que s’avanci cap a energies més netes, aparentment infinites i que de pas, no podran controlar. Més que res que el canvi a les renovables (no total, però si en part) suposaria la pèrdua del seu poder.

    Jo ja estic fart de sentir que d’aquí a 20 anys s’acabarà el petroli (ho porten dient 15 anys). Estic fart de sentir que els cotxes elèctrics no són viables fins ara, que sembla que de sobte ara ja ho són (no té res a veure amb que ara tot el que és ecològic ven). Un documental que em va sobtar sobre el cotxe elèctric: Qui va matar el cotxe elèctric? que parla de com a California als 90 ja van circular cotxes elèctrics (és a dir, que són viables des de fa 20 anys però ens estaven dient que no)…

    caleglin

    3 Octubre 2010 at 6:10 pm

    • Gran documental el que esmentes, tothom l’hauria de veure aclareix molt be on som i perquè.

      El petroli no s’acaba, s’acaba el petroli abundant i econòmic, tot i així el gran problema és que el petroli és indispensable per a moltes coses diferents al combustible.

      madebymiki

      3 Octubre 2010 at 6:17 pm

  8. Sobre el Peak Oil hi ha un llibre molt bo del Jeff Rubin, “Why our World is About th Get a Lot Smaller”, on n’analitza les conseqüències i explica com canviarà la nostra forma de vida arran de la fi del petroli barat i a dojo. També explica que la crisi actual no és d’arrel financera, sinó, precisament, és causada pel Peak Oil.

    Té un blog: http://www.jeffrubinssmallerworld.com/blog/

    oscarvisus

    4 Octubre 2010 at 1:47 pm

    • Gràcies Oscar per comentar i pel link, he fet una ullada i és molt complert.

      madebymiki

      4 Octubre 2010 at 3:00 pm

  9. El problema es que no sabem QUANT petroli queda realment ja que no s’ha prospectat tot el subsol del planeta, ni molt menys! De fet Brasil acaba de trobar una bossa de fuel major que la de Kuwait vora la seva costa i això per no parlar del desglaç dels pols, que està fent emergir un gran nombre de bosses petrolíferes inèdites.

    Sincerament, m’encantaria que el que diu aquest informe passés i finalment tots els neoliberals que acusaven de catastrofistes i apocalíptics als ecologistes s’haguessin de callar la boca. Peró em temo que encara haurem d’esperar un xic més!

    Arqueòleg Glamurós

    4 Octubre 2010 at 6:27 pm


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: