Anti-sistemes violents, el gran problema del segle XXI.
Aquest diumenge he quedat impressionat al veure la portada de “El Periódico”, no m’ho podia creure. No és que li doni massa importància a lo que publica aquest especialment tendenciós diari, el que m’ha fet esgarrifar és el veure una manipulació tant descarada, a la portada i a l’edició més important de tota la setmana, no hi ha res de casual.
Aquesta portada compleix tres de les 10 estratègies de manipulació mediàtica a les que fa referència Noam Chomsky als seus escrits.
- Estratègia de la distracció, és la base més important si parlem de manipulació mediàtica. Desvia l’atenció del públic dels problemes importants i els canvis decidits per la elit política i econòmica de manera dictatorial . La tècnica que es fa servir és la de distreure al públic amb notícies poc rellevants per focalitzar tota l’atenció en problemes sense gran importància real, cal mantenir allunyada a la gent de la base dels problemes reals.
- Crear problemes per immediatament oferir solucions, es tracta del mètode conegut com “problema-reacció-solució”. Primer es crea un problema amb la intenció de que el públic reaccioni fent-se seu el problema, assumint-lo com a propi, així és el propi poble el que “demana” unes mesures -que el poder volia aplicar però li calia el recolzament social-. Una vegada s’apliquen les mesures. El poble queda molt satisfet però tant sols ha estat portat cap on el poder volia amb un guió prèviament pensat, creat i executat pas a pas.
- Fer servir la part emocional de la gent eliminant la reflexió. Si es recorre als aspectes emocionals (la pàtria, la teva ciutat, la família, el Barça, la llengua…) l’anàlisi i el pensament crític queden perfectament tapats. Els populistes fan servir aquestes tècniques de manera continuada. Per una banda ens posen la Barcelona “cosmopolita i tolerant” i per l’altra ens mostren amb tòpics i generalitzacions els culpables dels desordres, per fer més mal usarem el prefixe negatiu “anti”, anti-capitalistes, anti-sistema, anti-globalització… i li afegirem altres qualificatius que generin rebuig com: radicals, esvalotadors, violents…
I afegiré una estratègia de manipulació nova, realment potent i de la que Noam Chomsky no parla. La manipulació de fotos o vídeos, sovint es fa servir la manipulació descarada i totalment intencionada de la imatge per donar-li un sentit i una força que pel natural no tenia. La portada del diari és la foto d’un jove amb la cara tapada i amb una tanca als braços. No hi ha cap tipus de fons ni res més, se’ns amaga tota informació que no volen que considerem.

Foto del web site dels Mossos.
També tenim a la portada una descripció dels problemes: “anarquistes radicals i okupes senten atracció per Barcelona”, “la tolerància de jutges i polítics una de les causes del fenomen”. Aquí et descriuen el problema que tenim, a l’interior del diari la solució -canvis de lleis, penes més dures…-, tan sols cal que els que ho llegeixen ho assumeixin com a idees pròpies i més endavant s’aplicarà la solució que ja fa temps que tenim pensada.
Si apliquem tot el que acabo d’escriure a la portada de “El Periódico” del diumenge passat, puc afirmar que es parla de la “violència anti-sistema” potenciant i ampliant molt el que va passar, com si això fos la notícia, quan en el fons el que hi ha és una reforma laboral salvatge feta de manera arbitrària per un govern que es diu d’esquerres.

Foto de "El Periódico".
El fet de cremar un cotxe de policia, saquejar alguna botiga i fer destrosses no deixa de ser una manera de fer-li el joc a qui creus que ataques. La premsa sempre potenciarà aquestes accions i serviran de justificació per tot el que vindrà més endavant: criminalitzar tot un moviment, canviar les lleis a conveniència, atemorir a la població, prohibir o censurar certes pàgines web, trobar un tema tangencial que entretingui al poble…
Avui és 5 de Octubre, no es parla de l’atur, no es parla de la reforma laboral, la pregunta del dia avui a “El Món a RAC1”: “Cal tancar els webs que inciten a la violència?”.
De moment un 90% de la gent diu que si.
Ostres Miki, no pares!
La violència no és justificable en cap cas. Ens hauriem d’adonar de que a barcelona hi ha molts més polítics i periodistes comprats que “antisistemes violents” jo crec que toca 20 a 1.
Tot i això ells decideixen què ens preoucupa i de què tenim por. Com sempre, els és molt més fàcil fer una lectura superficial i alarmista que no pas una crítica al sistema i una revisió dels punts que defensen aquests “antisistema”.
Salut!!!
fcesc
5 Octubre 2010 at 9:05 am
No puc fer-hi res, quan llegeixo o escolto certes coses em foto de molt mala llet, hi ha alguna cosa que m’empeny a escriure i desfogar-me.
Això si, faig auto-censura, no sigui cas que em tanquin el blog o bingui la BRIMO a casa…
Algun dia comentaràs abans de que publiqui el post!!!.
Salut company!!
madebymiki
5 Octubre 2010 at 9:38 am
Cada cop veig més clar que t´encantaria l´Anàlisi Crítica del Discurs.
Apunta aquest nom i comença a buscar a internet
Teun Van Dijk
t´encantarà, no fan més que parlar i destrossar aquest tipus de manipulació evident dels mitjans mitjançant el mitjà, la llengua, la imatge…
quedem i en parlem, vinga, que em llueixi una mica haber estudiat!
germaneta aneta
5 Octubre 2010 at 9:28 am
Apuntat aquest Teun Van Dijk, gràcies per recomanar-me’l, que de vegades vaig al Bertrand i no sé que agafar…
Potser si que algun dia ens podríem veure, “mea culpa”…
madebymiki
5 Octubre 2010 at 9:47 am
Un interessantíssim post que desitjaria haver escrito jo! Educat en la filosofia de la sospita, quan totes les veus informatives van pel mateix camí em temo el pitjor i començo a buscar per on separar-me de la rècua.
Salutacions!
Theo
5 Octubre 2010 at 12:09 pm
Però quina alegria que m’has donat!!!, et donava per perdut “bloguisticament parlant”. Me’n vaig cap el teu blog ara mateix.
I gràcies per afalagar tant el post, jo creia que era massa llarg i espès…
madebymiki
5 Octubre 2010 at 1:05 pm
Crec que tot és més senzill, el Periódico és un diari de caire populista que moltes vegades grogueja una mica i que l’interès del qual, com el de tots, és vendre diaris. Al tenir la tendència que té pot permetre’s portades o titulars que d’altres diaris no s’atrevirien a fer, i amb això capta una sèrie de lectors que no tindria si la portada parlés de la vaga general en sí o de les conseq¨ències de les polítiques laborals.
Dit això sóc dels que penso que Barcelona té un seriós problema d’incivisme que té els seus punts àlgids normalment en les manifestacions, ja siguin socioecoòmiques o esportives, i cal fer alguna cosa al respecte.
RS
5 Octubre 2010 at 12:56 pm
Jo hi veig una intenció política a aquesta magnificació de la violència, segur que alguns estan ben contents al veure mil vegades com crema un cotxe de la policia.
madebymiki
5 Octubre 2010 at 3:06 pm
Potser sí Miki i estic d’acord que molts estan més contents de que es parli de les destrosses que de la vaga, però atorgar-li aquest grau de maquiavel·lisme intel·lectual al Periódico em sembla fer-li un favor massa gran a un paperet que no passa de còmic.
Per altra banda, la millor manera de fer que es parli de la vaga és que no hi hagi incidents. Si Interior hagués actuat quan calia, si els simpatitzants dels “antisistema” els haguessin aturat a temps o si ells mateixos s’haguessin comportat com a personetes haurien fet un favor immensament més gran a tot el moviment i a les reclamacions dels treballadors que fent l’energumen.
RS
5 Octubre 2010 at 7:50 pm
Coincidim en qualificar “El Periódico” com a còmic, però jo si que li veig un enorme potencial manipulador.
Respecte als ineptes que van provocar destrosses, ean sols puc dir que els hi posen les coses massa fàcils al poder i al sistema.
madebymiki
5 Octubre 2010 at 11:39 pm
Jo en part estic amb RS, el problema va més enllà i no es limita als anti-sistema, és un problema de manca de civisme per part d’uns quants que s’apunten sempre a tots els grups de gent que celebren o protesten com a excusa per a fer tot tipus de destrosses. Aquests són els que tenen que agafar, independentment de la seva ideologia (que per cert, els de la Brunete mediàtica ja fa temps que asseguren que són els fills dels polítics catalans…).
caleglin
5 Octubre 2010 at 2:31 pm
Molt interessant tot el que dius. Jo només diré una paraula que crec que et falta al post: “generalització”. Fins ara, en pensar en BCN em venia al cap la imatge de la Sagrada Familia o de les Rambles; ara veuré aquest xicot amb la cara tapada i contenidors cremats per quatre incívics.
Crític de cine
5 Octubre 2010 at 5:09 pm
Estic d’acord, es generalitza quan interessa, Goebbels va crear escola.
madebymiki
5 Octubre 2010 at 6:11 pm
Potser caldria fer una reflexió, no podem parlar meravelles del maig del 68 francès ni oblidar que gran part dels polítics actuals van ser a la seva època uns anti-sistema, o dit d’un altra manera anti-franquistes, lo que abans devia ser equivalent a terroristes pràcticament.
madebymiki
5 Octubre 2010 at 6:14 pm
L’exemple més clar és el de Saura, que va de comunista però no és capaç de controlar els seus mossos. Vists estan les actuacions l’any passat per la manifestacions d’estudiants en contra del pla Bolonya, entre d’altres.
Crític de cine
6 Octubre 2010 at 8:33 am
D’acord, d’acord i una mica en desacord. I m’explico: En els darrers 3 anys pel lloc on visc i on treballo, he vist moltes de les manifestacions i moviments que s’han fet a Barcelona.
Et puc assegurar que una part de raó té aquest diari (com si ho hagués escrit un altre diari). Hi ha qui es passa mil pobles, hi ha gent violenta i amb molta mala llet. Ho sento, però ho he vist de molt a prop. He vist persones repetides a totes les manifestacions, siguin del que siguin. Si demà en fem una contra “els taps de plàstic, per dir alguna cosa” potser els trobaríem en allà.
Pel que fa a la reflexió que hi ha en el teu post, n’estic d’acord.
trt2009
5 Octubre 2010 at 5:33 pm
Si els violents son a totes les manifestacions (cosa que és ben possible), com és que quan guanya, posem per cas, el mundial la selecció espanyola i hi ha el merder que va haver-hi no es parla de la violència dels seguidors de la selecció?, o del barça o del que sigui.
Jo ho tinc ben clar, l’alarma social es fa servir quan, amb qui i com convé.
madebymiki
5 Octubre 2010 at 6:09 pm
Aquí de nou donar-te la raó. Quan es van produir disturbis per la victòria del mundial, ningú en va parlar (excepte TV3 i pocs més). I no només això, sinò que els de la Brunete de nou van aprofitar per fer demagògia descarada tot afirmant que no hi havia hagut cap problema, tot havia estat molt cívic i que això demostrava el civisme d’uns i d’altres, que estava clar que els incívics eren els catalanistes (i de pas els culers).
I ningú va poder veure les imatges d’uns xiprers en flames als voltants de la pantalla gegant que van aconseguir que posés l’ajuntament (que per cert va sortir per un ull de la cara).
caleglin
5 Octubre 2010 at 7:51 pm
Ep, us equivoqueu en una coseta. Quan és el Barça qui guanya, sigui el que sigui, les noticies d’antena 3, telecinco i d’altres ultradretanes van encaminades als disturbis dels seguidors, a les càrregues policials que varen fer falta per aturar-los i a “como han empañado estos incidentes la victoria del Barcelona”
Com dius, Miki, quan i amb qui convé
Crític de cine
6 Octubre 2010 at 8:35 am
Parlant d’això i com si hagués caigut del cel, Lucia Etxebarria a “El Estafador” (revista cómica de vinyetes online) en un text anomenat “Estafa que algo queda”:
Tanto la manifestación en apoyo a la huelga general como la algarabía montada a cuenta del triunfo de la Roja tuvieron por escenario mi calle, una de las arterias más céntricas de la ciudad. La primera discurrió pacíficamente durante tres horas. La segunda supuso un ruido tal como para impedirme dormir durante toda la noche, y al día siguiente la calle parecía un campo de batalla, llena de contenedores volcados, amén de que olía intensamente a meados y a vómito. En el segundo caso no leí ni escuché en ningún medio de comunicación comentarios sobre “el comportamiento vandálico”.
caleglin
6 Octubre 2010 at 3:06 pm
No tinc paraules, mil gràcies per aquesta col·laboració Caleglin, ets un crack!!
madebymiki
6 Octubre 2010 at 3:19 pm
Completament d’acord amb el post! El subscric plenament, a part de felicitar-te per l’enorme èxit imparable del teu blog, que ja supera amb escreix el meu! Com es nota que tens temps per dedicar-hi (jo cada cop menys!!)
Perquè no ens han explicat la història de l’especulació que hi ha al darrere del Banc okupat? Perquè no posen a la portada que els joves menors de 25 anys tenen un atur del 42%, el doble de la mitjana de la UE i el més elevat de tot el món occidental?
No, aquí l’únic problema que hi ha és si el secretari d’Interior estava en una mani clar.
Ai pobret establiment de Levi’s que li han trencat un vidre, correm-hi tots, no fos cas que s’arruïni!
I ara la boba de l’Assumpta Escarp dient que volen tancar les webs anti-sistema. Peró aquesta mamarratxa en quin cony de dictadura es creu que viu?? Ves en compte que no comencin pel teu blog! Quina creu que l’esquerra tan sols sumi majoria amb aquesta colla d’ineptes!
Arqueòleg Glamurós
5 Octubre 2010 at 7:26 pm
Es va començar per la il·legalització de partits polítics només d’una ideologia, fent desaparèixer electoralment l’esquerra abertzale però mantenint tots els partidets que es declaren obertament feixistes. Fites assolides? Actualment a Euskadi governen PP i PSE.
Després la ministra de cultura amb la SGAE i el tancament de les webs per temes purament recaudatoris.
Ara, es parla del tancament de webs, de nou per motius ideològics. Tancaran les webs on s’inciti a la violència des de l’ultradreta? O faran com fins ara (tot just acaben d’acceptar el primer) l’Audiència Nacional amb la violència d’ultradreta, que es negava a jutjar-la i la remetia de nou als jutjats autonòmics?
De nou una demostració que ens duen cap a on a algú li interessa. Com sigui, la violència que es produeix cada cop que hi han celebracions o manis a Barcelona s’hauria d’aturar. La mala imatge que es dóna (i que alguns esbomben gustosament) si cala a la gent pot costar molt de fer marxar.
caleglin
5 Octubre 2010 at 7:48 pm
No, aquest blog no és ni de lluny tant visitat com el teu, això si, tinc una audiència meravellosament participativa. M’agraden molt els comentaris i aprenc molt de tots vosaltres, sona cursi, però és ben veritat.
Sobre la censura a internet, el que fa és demostrar el mal que la llibertat els hi fa als dictadors.
I pel blog no pateixo gaire, jo diria que l’Assumpta no ens llegeix…
madebymiki
5 Octubre 2010 at 11:47 pm
Només deixaré una vinyeta de Territorio Vergara (Diari Público):
http://blogs.publico.es/vergara/2488/futurologo/
anomenatinutil
5 Octubre 2010 at 11:40 pm
Gràcies per compartir la vinyeta. Així van les coses…
madebymiki
5 Octubre 2010 at 11:49 pm
El Periódico, un intent de Diari sociata, per veure fotos i axugar’se-hi el cul. Sensacionalisme barat.
Els mitjans de desinformació no diuen ni mu de la mani de la CNT, en canvi es recreen amb els anarquistes, antisistema, violents, etc. Res de nou, ja sabem qui els controla.
Altres formes de violència que no surten als mitjans:
-La gent que no va poder fer vaga, sota amenaça de ser acomiadats. Els mitjans només parlen de piquets violents.
-El mobbing i l’especulació immobiliària.
-Un 20% d’aturats a l’estat espanyol.
-Sous a jornada completa que no arriben ni els 1000 euros.
-Gran part de la població del planeta passant gana o en dificultats per subsistir.
-Contaminació i degradació del medi ambient.
-Haver d’aguantar modernillus i pseudointel·lectuals progres que et donen lliçons de l’estil: Jo també corria davant dels grisos però això que feu no té sentit, ja que estem en democràcia.
…
Tot això no ho provoquen els antisistema, sinó el capitalisme.
http://unaminoriaradical.wordpress.com/
unaminoriaradical
6 Octubre 2010 at 8:43 pm