..: MadeByMiki :..

::::…..No sé que no sé res….::::

Els bons del seny al New York Times.

with 19 comments


Les coses és bo mirar-les des de la distància, això és el que podem fer amb aquest article del diari nord-americà The New York Times que es fa ressò, en la seva edició digital, de l’emissió del Bons de la Generalitat i en destaca l’alt preu que ha de pagar per col·locar-los. El diari explica amb tot detall el procés i la quantitat de diners que es captaran amb aquest sistema i es fa incís en les declaracions del conseller d’Economia, Antoni Castells, en el sentit de la “normalitat” d’aquesta emissió de Bons.

El NYT destaca que l’emissió de Bons de la Generalitat està limitada als ciutadans de Catalunya i que en aquest sentit l’alt preu que es paga pot perjudicar altres comunitats espanyoles que hauran d’oferir més per col·locar els seus bons. La decisió arriba segons el NYT després de la rebaixa de qualificació del deute de la Generalitat per part de les agències de qualificació.

Sembla que vist des de lluny, l’assumpte dels bons de deute no desperta tanta eufòria  com la que ens venen per aquí… però quan no hi ha diners i ningú te’n deixa, sempre pots uns vendre paperets i seguir amb l’endeutament perpetu.

Lo millor de tot és la pasta que s’emporten els bancs sense arriscar res de res, un 3% en comissions per la cara, sensacional.

 

“Els bons es van vendre a una taxa de 4,75 per cent. A més de que les despeses per interessos, els bancs emissors tindran un 3 per cent en comissions, augmentant el cost total per al govern català a prop de 7,75 per cent, va assenyalar Jordi Galí, director del Centre de Recerca en Economia Internacional a la Universitat Pompeu Fabra a Barcelona .”

FONTS:

http://www.jornal.cat/

http://www.nytimes.com/2010/10/30/business/global/30bonds.html?_r=1&emc=tnt&tntemail0=y

http://www.gencat.cat/economia/economia/ambits/finances/deute_public/bons4_75/index.html

Advertisements

Written by MadeByMiki

1 Novembre 2010 a 4:25 pm

19 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. El dubte és com aniria aquest endeutament si fossim un estat independent o gaudissim d’un sistema més just (estil concert econòmic o solidaritat a l’alemanya).

    caleglin

    1 Novembre 2010 at 5:10 pm

    • Suposo que amb els polítics que tenim no hi hauria gaire diferència, com a mínim pel que respecta als ciutadans.

      madebymiki

      1 Novembre 2010 at 5:39 pm

  2. Jo el que no entenc és com el NYT es fixa en Catalunya i la seva emissió de bons… i com els bancs s’embutxacaran un 3% en comissions, després ens diran que no tenen diners els desgraciats!!

    conjuntbuit

    1 Novembre 2010 at 5:28 pm

    • Que més volem, som notícia i a sobre tornem a ajudar als nostres bancs que ja feia dies que no els hi queia res, ai pobrets.

      madebymiki

      1 Novembre 2010 at 5:44 pm

  3. Ehem! Si no ho he entès malament amb els impostos de TOTS pagarem als rics que pensin que és una bona inversió i per si fós poc els bancs també se n’emporten una part.

    Dec ser jo que no ho entenc. És a dir, una persona que té 1000000€ guanya (sense fer res) 45000€ (gairebé dos anys de sou mig, 3000 hores de feina) per si fós poc encara ens costarà 30000€ més d’interessos pels bancs, els mateixos bancs que ens han posat en aquesta situació quan han deixat de donar crèdits.

    Si ja estem d’acord en que això passi tenim un problema però el més fort és que aquests diners que el “senyorito” es gastarà en joies o col·legis privats o bolsos de marca o prostitutes vindràn dels nostres impostos, directament.

    Tan me fot que sigui politicament incorrecte. Si l’estat necessita diners hauria d’expropiar i punt a l’estil d’Hugo Chávez.

    Idees ja n’hi han. Hem de deixar de posar-nos calents quan pensem que algun dia podriem ser rics i començar a putejar els que mai deixaran de ser-ho i es dediquen a escanyar-nos una mica més.

    http://naturailluita.blogspot.com/2008/06/naomi-klein.html

    fcesc

    1 Novembre 2010 at 6:45 pm

    • Si us plau, mireu el vídeo educatiu que ens envia en fcesc val molt la pena.

      I gràcies pel teu -com sempre- aclaridor i didàctic comentari,naturalment estic d’acord amb tu al 100%, salut!!

      madebymiki

      1 Novembre 2010 at 6:51 pm

  4. El que uns guanyen els altres ho paguen. Això és un axioma del Capitalisme.

    Que els bancs s’emportin diners sense fer més de mitjancers tampoc ens ha d’estranyar, és una de les coses que fan habitualment. Una altra cosa que fan habitualment és especular i aquest és un dels motius que han portat la crisi actual.

    Penso que si Catalunya tingués un sistema fiscal menys desfavorable no hauria de demanar aquests préstecs ni a l’exterior, ni a l’interior. Una altra cosa és la gestió que se’n fes de tot plegat, però la necessitat no hi existiria.

    N’estic d’acord, el vídeo penjat per “fcesc” val la pena veure’l.

    Ha estat interessant aquesta visió des de fora d’un tema d’aquí.

    Tomàs

    1 Novembre 2010 at 7:40 pm

  5. Gràcies, espero que aquest post serveixi perquè hi hagi un punt de vista més crític sobre els bons de la Generalitat. Crec que els hi és massa fàcil vendre’ns la moto.

    madebymiki

    1 Novembre 2010 at 8:18 pm

  6. Crec que el govern ha actuat correctament, un govern de CiU hauria fet el mateix i de fet ja ho va fer el en el passat. Ens agradi o no a la caixa no hi ha un duro i s’han de pagar les nòmines, no es tracta d’un endeutament perpetu, es tracta d’una bestreta que és cert que costarà de pagar. També veig abusiu el percentatge que cobren els bancs, la majoria d’ells caixes catalanes, els dos grans bancs espanyols no hi participen, però en aquest joc tot té un preu i ells ho saben, si vols jugar paga i si no digues als funcionaris que aquest mes no cobraran. El problema és que els mercats internacionals estan tancats al deute espanyol, ara poc a poc es van obrint, i per això calen aquest tipus d’emissions. En una situació normal no caldria pagar aquestes barbaritats, però la situació no és normal.

    RS

    1 Novembre 2010 at 10:19 pm

    • Et reconec força mèrit en el comentari tenint en compte que no formes part del club de fans del govern…

      Però ni s’ha actuat amb claredat amb els bons ni em sembla una situació normal de cap de les maneres, si no hi ha ni un duro per pagar les nòmines que ho diguin públicament i que assumeixin les seves responsabilitats. No vam fer un pacte econòmic taaaaant bo amb Espanya?, jo si a casa no tinc diners per pagar el que dec cal que me’n responsabilitzi i potser perdre la confiança i el dret a administrar els futur dels meus.

      Segur que ens en sortirem molt be endeutant-nos molt més tots plegats gràcies al Govern.

      madebymiki

      1 Novembre 2010 at 10:50 pm

  7. Crec que s’ha actuat amb molta claretat, el Conseller Castells ha explicat per activa i per passiva que es tractava d’un préstec per finançar la despesa corrent. No hi ha diners a curt termini.

    Tens raó, si tu no tens diners cal que te’n responsabilitzis, i el govern se’n responsabilitza fent el que fan tots els governs del món quan no tenen diners (que és el cas de gairebé tots els governs de l’OCDE) demanar préstecs.

    També tens raó que es va signar un acord collonut, el que també està clar és que no era tant collonut. Ens van vendre gat per llebre i t’he de reconèixer que jo m’ho vaig creure en part.

    Sobre si ens en sortirem o no endeutant-nos, és el que hem fet altres vegades. Des de l’inici de la democràcia el Govern de la Generalitat s’ha endeutat moltes vegades, ha pagat els préstecs, ha eixugat el deute i ha seguit fent inversions. Ara passarà el mateix. No sóc partidari de finançar despesa corrent amb deute, ho trobo una barbaritat, però crec que ara és un moment excepcional i no hi ha més remei, i si hi ha un altre remei estaria bé que algun dels megacrítics me l’expliqués, i de pas enviés el seu cv a la Conselleria d’Economia i Finances que hi falten gurús. Sí, ja sé que el millor hauria estat no arribar a aquesta situació però hi som, i ara què, seguim fent el ploricó o mirem d’arreglar-ho?

    RS

    1 Novembre 2010 at 11:04 pm

  8. M’agraden molt els teus raonaments, però com pots demanar responsabilitat als ciutadans i empreses si tu no compleixes?. Si la Generalitat fos una empresa ja hauria plegat, si fos un treballador li haurien embargat tot, però és molt més senzill jugar amb els diners i futur dels altres sabent que a tu mai et passarà res.

    CiU va deixar un forat de 1200 milions d’euros a la Generalitat, podríem fer una auditoria a la Generalitat avui a veure com estem?, és lo mínim que ens mereixem, total com sempre la seva incompetència ens la tocarà pagar a nosaltres.

    madebymiki

    1 Novembre 2010 at 11:32 pm

  9. No Miki,

    Si la Generalitat fos una empresa tindria problemes per finançar les seves despeses corrents i amb l’aval de futurs ingressos o del patrimoni actual demanaria un préstec que li facilitaria la liquidesa per pagar treballadors i proveidors, quan cobrés de les vendes que ja ha fet però que no ha ingressat o realitzés més vendes pagaria els interessos del deute i el deute. És el que s’ha fet sempre i crec que és injust (ens agradi o no el govern) parlar del mateix d’una forma tan lleugera. Els governs, i entre ells el de la Generalitat, han sofert una caiguda fortíssima dels ingressos per la baixada de l’activitat econòmica i han de fer front a més despesa social que fa uns anys. Podien haver governat millor si, clar, però per una banda ningú s’esperava el que ens ha caigut al damunt i per altra banda és bo que hi hagi un estat que posi una xarxa, no?

    L’auditoria que demanes la veuràs aviat, poc després del dia 28 de novembre, és el bo que té la democràcia, que canvien els governs i els nous no es volen enganxar els dits.

    RS

    1 Novembre 2010 at 11:43 pm

  10. Cap problema, no estem d’acord però com a mínim podem debatre amb seny aquesta qüestió, per cert, aquí et deixo un fragment de la propaganda dels bons que fa la Generalitat per internet:

    “seny: El sentit comú a l’hora de prendre decisions, la prudència a l’hora d’actuar, el seny a l’hora d’invertir”.

    Que et sembla?, son uns artistes la veritat.

    Em cansa molt sentir a parlar tant del rotllo de “ningú s’esperava el que ens ha caigut al damunt”, perquè si, ho has endevinat, jo i uns quants més “ja ho dèiem!!”, i ara a córrer tots.

    Pot haver-hi algú tan il·lús que no veies que la principal font d’ingressos de la Generalitat (el 7% de la venda de pisos) algun dia fallaria?.

    El que veurem el proper 28 de novembre, és una bonica escenificació d’una obra de teatre molt dolenta on tot canvia per a seguir igual, em sembla que aquest any li diuen “alternança de poders”. No hi aniré.

    Bona nit i mil gràcies per comentar i debatre.

    madebymiki

    2 Novembre 2010 at 12:15 am

  11. L’emissió d’aquests bons respon a una situació de falta de liquiditat i això és el que no acabo de veure clar. Qualsevol estat emet deute públic de cara a realitzar inversions que una vegada s’amortitzin haurien de donar un rendiment que permetria pagar els ineteressos que han de rebre els inversors. Però aquests bons s’emeten perquè la caixa està buida, així que no sé en què s’invertiran els calers si no és per pagar sous i tapar forats. Al web de la Generalitat s’explica quin serà el rendiment de la inversió i on es poden adquirir els bons, però no ens diu en què s’invertiran els diners dels particulars. Per tant, no sabem per què aquests calers acabaran generant beneficis. Sense inversió, no hi ha beneficis. Aleshores, d’on sortiran els diners per pagar els interessos? Doncs sembla que els acabarem pagant entre tots.

    Cristina

    2 Novembre 2010 at 7:19 am

    • Gràcies per comentar i per descriure en tant poc espai el que en realitat està passant.

      Benvinguda i salut!!!

      madebymiki

      2 Novembre 2010 at 10:05 am

    • ho acabarem pagant entre tots però això a l’actual govern ja no li importa perquè saben que no estaran en el govern quan hagi de pagar… així que fins i tot és una bona tàctica per enfonsar al futur govern a base de critica ciutadana xd

      Lu

      2 Novembre 2010 at 1:15 pm

  12. La veritat és que d’aquest tema no tinc ni idea, però el que tinc clar és que si el NYT ha posat en el punt de mira Catalunya (i pel que sé, no és la primera vegada) déu ser perquè tenim alguna cosa d’important (sigui positiu o negatiu), oi?

    Crític de cine

    2 Novembre 2010 at 10:58 am

    • És positiu, naturalment som un bonic exemple els hi ensenyem a robar als ciutadans però això si, fer-ho de manera subtil i que sembli que encara ho tinguem que agrair.

      Som els millors!!!

      madebymiki

      2 Novembre 2010 at 11:05 am


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: