..: MadeByMiki :..

::::…..No sé que no sé res….::::

Ubuntu 11.04 «Natty Narwhal», bo, bonic i gratis.

with 24 comments


Ubuntu.

Image via Wikipedia

La revolució sembla que ha arribat a Linux, concretament a la seva distribució més popular, Ubuntu. Aquesta vegada el nou Ubuntu presenta canvis de pes, el més espectacular és que hi ha un nou entorn d’escriptori: Unity. Després d’anys i anys amb l’escriptori per defecte GNOME, Ubuntu canvia el seu aspecte amb el nou Unity, un entorn molt del estil de les tablets o distros per netbooks. Dit d’un altra manera tot es pot fer des de el dock o llançadera, obrir aplicacions, desplaçar-se entre els escriptoris virtuals, accedir a les carpetes, etc. Però no s’ha abandonat del tot GNOME que segueix treballant com a base del escriptori.

Unity és un dock, un dock vertical amb una aparença i comportament molt de l’estil Mac. Una de les millors coses que li trobo és que tot i ser molt intuitiu, molt bonic i visual, tot, absolutament tot es pot fer de manera extramadament ràpida mitjançant dreceres del teclat, ho sigui que els usuaris de la vella escola amb una combinació de tecles podem fer el que vulguem de manera instantània.

Una altra de les coses que m’ha convençut molt de Unity és la part de les recerques al sistema, no tan sols busca a les nostres aplicacions amb total efectivitat, sinó que després te les presenta de manera visual i molt intuitiva. El instal·lador de paquets anomenat “Centre de Software” ha millorat sensiblement al afegir comentaris dels usuaris i la puntuació mitjana d’aquests, cal reconeixer que aquest apartat era difícil de millorar, però ho han aconseguit.

Però passem a lo que realment importa, la meva opinió particular sobre aquesta nova distribució, ja que evidentment ja la tinc instal·lada i escric des de aquesta nova versió la difícil de recordar: «Natty Narwhal», nom en clau del nou Ubuntu 11.04. Des de el meu punt de vista, aquest nou escriptori és una evolució absolutament espectacular, tot i així de moment cal esperar al proper Ubuntu 11.10 per trobar-nos amb un sistema 100% aplicable a tablets i pantalles tàctils. Ai, que m’estic despistant…, tornem-hi, des de que m’he actualitzat al «Natty Narwhal» ni una sola vegada he fet servir el Windows 7 que portava aquest ordinador de sèrie, la veritat és que gaudeixes tant jugant amb aquest nou sistema i tot funciona tan be i és tan bonic que sempre vols tornar a treballar amb ell.

Soc conscient de que molts puristes del software lliure i de Linux no veuran amb bons ulls aquesta evolució d’Ubuntu, però queda clar que s’ha agafat un camí i aquest no és altra que fer un sistema operatiu modern amb totes les bones idees de Linux, Mac i Windows per captar més i més públic. No us en diré gran cosa més, proveu-lo (que és gratis) i segur que no us en penedireu.

Baixada i guies d’instal·lació

Podeu baixar l’Ubuntu des de l’enllaç següent:

Baixa l’Ubuntu 11.04 Natty Narwhal(versió de 32bits) »
Baixa l’Ubuntu 11.04 Natty Narwhal(versió de 64bits) »

Des de GNULinux.cat han creat tot un seguit d’articles per tal de facilitar-vos la tasca d’instal·lació i ús d’aquesta nova versió de l’Ubuntu:

Guia d’instal·lació de l’Ubuntu 11.04 »
Primeres passes amb l’Ubuntu 11.04 »
Instal·lació de programes a l’Ubuntu 11.04 »
Personalització de l’aparença a l’Ubuntu 11.04 »

Anuncis

24 Respostes

Subscribe to comments with RSS.

  1. El meu “problema” és que sóc un macaire convençut… Si no fos pel Mac, ho deixaria tot i me n’aniria amb Linux, que m’encanta! Feia temps que esperava aquesta versió d’Ubuntu i tan bon punt ha sortit l’he instal·lada al Mac amb Parallels, només per jugar-hi, però… hi ha algun problema de compatibilitat… Em surt un missatge que diu que el meu sistema (no sé si es refereix al sistema operatiu, al Parallels o a la màquina) no és compatible i que Ubuntu s’haurà d’iniciar amb l’entorn d’escriptori clàssic, és a dir, el Gnome –que, per cert, sempre m’ha agradat, però ara em feia il·lusió estrenar el Unity… En fi…
    Per cert, sembla ser que Open Suse també està molt bé. Vaig llegir-ho al Blog de Jabba i vaig provar d’instal·lar-lo a Parallels, i m’ha funcionat molt bé. La veritat és que m’ha semblat un entorn molt elegant i agradable. Com que no entenc d’informàtica, els sistemes operatius m’han d’entrar pels ulls… 🙂

    David

    4 Mai 2011 at 10:35 pm

    • Benvingut David, gracies pel comentari, com a mínim demostres tenir més curiositat que la majoria i has provat aquest nou Ubuntu.

      He provat un munt de distribucions linux i la veritat és que sempre acabo preferint les derivades de Debian (com Ubuntu, per cert), el sistema d’instal·lació de paquets d’OpenSuse, el Yast el trobo molt antiqüat, massa…

      Repeteixo, gracies per comentar David.

      MadeByMiki

      4 Mai 2011 at 10:45 pm

  2. Pues… jo aquí a casa tinc 2 Macs. Que segons alguns és cosa de mariques, però què hi farem! Deu ser que sóc marica i em costa reconèixer-ho.

    A la feina tinc kubuntu, m’havia acostumat amb el KDE a un altre lloc de treball, he vist que Linus el recomana com a entorn gràfic i he decidit seguir-ne. Jo què sé!! La millor interfaç gràfica per a l’usuari segueix sent la de Mac.

    ahse

    4 Mai 2011 at 10:39 pm

    • Els Macs son molt bonics i usables, el Windows 7 va de conya (i mira que no me’n refiava…), però linux és i serà una qüestió de principis, no puc ser imparcial.

      Per cert, KDE???, KDE i el seu rotllo d’escriptori plasma?? trobo que és poc amigable, i un devorador de recursos implacable. Prefereixo qualsevol altre, sigui lo que sigui.

      Gracies per comentar i la veritat, ni Mac és de mariques, ni Windows de cutres, ni Linux de freaks de la informàtica.

      MadeByMiki

      4 Mai 2011 at 10:55 pm

      • En tot cas, els frikis serien els defensors de Windows, hehehe! 😉
        Jo també tinc 2 macs: un iMac del 2008 i un Macbook Air dels que van sortir fa uns mesos. Tots dos van com la seda, com el primer dia. L’iMac venia amb 1G de RAM i vaig ampliar-la a 4, però aquesta ha estat l’única actualització que li he fet fins ara. És més, no dóna senyals de cansar-se! Ja em veig als 80 anys veient com en surten de nous i jo encara amb aquest… 🙂 De fet, em sembla que la gran avantatge d’Apple respecte a Linux és que els macs i l’OS X estan fet l’un per l’altre. Això i que Apple és tota una indústria que et dóna un producte perfectament acabat, net i polit. Només pel fet que de l’iMac només en surt un cable (i no un manat de cables, com en un PC) ja va la pena els diners que t’hi gastes. 🙂
        Ara provaré d’instal·lar-me Linux Mint amb Parallels. No n’havia sentit mai a parlar però després del comentari de la Kuka m’han entrat ganes de provar-lo. He llegit que és el 4t sistema operatiu més utilitzat al món, just després d’Ubuntu!! I com s’explica que jo no n’hagués sentit mai a parlar???…

        David

        5 Mai 2011 at 10:46 am

      • Bé, jo trobo que el GNOME és el poc amigable, tot i que amb el pas dels anys han anat canviant molt. No sé, la cosa que més m’enfada és que van canviant de noms d’aplicacions d’un release a l’altre, tal que si vols invocar a mà l’aplicacion dels … amb la qual t’havies acostumat, resulta que l’has de buscar una estona/instal-lar una versió d’abans/fer enllaços amb el nom que se t’havia grabat a la memoria i coses del tipus. A mi realment no m’encanta gens anar remenant pels menus, obrir cuadradets super-redibuixats i fent click tota l’estona sobre el pobre rosegador, la manera normal d’arrencar una aplicació és cridant-la pel seu nom!! Els entorns gràfics no-Mac-ers sovint donen mals de cap. 😐

        ahse

        5 Mai 2011 at 7:21 pm

  3. Oh, Miki, no em treguis l’adjectiu de freak així com així, eh!? =:o) I ara descobreixo que feies servir Windows! Serà possible!? I encara em diràs purista, per postres! No, mandrosa si d’un cas: segueixo amb el meu Linux Mint, de moment. Però ja miraré de provar el Natty Narwhal que ens presentes. Parlant de Natty Marwhal (jo i les meves evocacions sense cabuda, de Natty Marwhal me’n vaig a Nawal Marwan): has vist Incendies (2010), de Denis Villeneuve: fa pocs dies que l’he vist: http://kukarosello.wordpress.com/videoteca/ – Montse, tu, si la veus (i jo el la recomano), tingues una capsa de mocadors a mà, per si d’un cas, d’acord!?

    David! Você por aqui!? =:o) A casa é do Miki mas eu também quero dar as boas-vindas.

    Kuka

    5 Mai 2011 at 3:34 am

    • Olá Kuka! Que surpresa! Realmente o mundo dos blogs é uma encruzilhada constante. 🙂 Aproveito para te comentar que a Arminda do meu blog é a minha mãe (como já deves ter percebido) e que lhe alegraste o dia com o teu comentário. Muito obrigado! 😀
      Estou a instalar o Linux Mint influenciado pelo teu comentário ao Miki. Outro “problema” de Linux é que com tantas distribuições, uma pessoa acaba confusa… Sei que não gosto de Fedora, por exemplo, mas entre Ubuntu, OpenSuse e, pelos vistos, Mint, não sei por qual me decidiria…

      David

      5 Mai 2011 at 11:02 am

      • David, “espero que nos encontremos al doblar alguna esquina de este universo”. =:o) Grande abraço para a Arminda: gostei dela logo de cara! E ai, como vai Linux Mint!? Eu uso o 10, a Julia. Este mês deve estar saindo o 11, a Natty. Não deve mudar muita coisa, e continuar com Gnome 2. Só não acabo confusa com as distribuições porque sou preguiçosa para fazer as mudanças (antes do Linux Mint, usava o Mandriva, com KDE, mas não gostava muito).

        Kuka

        5 Mai 2011 at 6:29 pm

      • No et posis OpenSuse, és bastant embolicat! Jo de tu provaria Ubuntu o Mint.

        ahse

        5 Mai 2011 at 7:27 pm

  4. Em confesso radicalment analfabeta des del punt de vista informàtic (i d’altres que ara no vénen al cas) i he estat a punt de pensar que avui ens volies parlar d’alguna tribu africana (apa, ja ho he dit), però amb tot he vist una cosa que m’ha colpit i emocionat profundament: els menús estan escrits en català!!! I LOVE UBUNTU 😀

    Per cert: I ara, Kuka, d’on has tret que jo sigui tan i tan sensible? Que n’ets d’exagerada! (quin agafo, el paquet de butxaca o la caixeta de 100 mocadors per anar tirant de veta? 😉 )

    Montse

    5 Mai 2011 at 8:57 am

    • Hola Montse,
      De fet, “ubuntu” és una paraula africana. El mateix entorn gràfic d’Ubuntu està inspirat en motius africans: l’entorn gràfic (tot i que, un cop instal·lat, cada usuari el pot modificar segons les seves preferències), la musiqueta d’inici de sessió…
      Si vols saber més del sistema i del significat i etimologia d’Ubuntu, fes un cop d’ull aquí: http://ca.wikipedia.org/wiki/Ubuntu
      Ah! I sí: una característica de Linux és que te’l pots instal·lar pràcticament en qualsevol llengua! 🙂

      David

      5 Mai 2011 at 11:10 am

      • Moltes gràcies, David. La veritat és que el sentit de la paraula és magnífic i més vist des d’una societat en què de vegades em sembla que mots com ètica i col·laboració estan reservats per qualificar a quatre romàntics utòpics (perdona, és que acaben d’encetar la campanya per a les municipals i em posen malalta 😦 ).

        D’altra banda, com a sistema sembla engrescador, però em passa igual que al Tomàs i la por a crear un embolic que riute’n del nus gordià em fa ser moooolt prudent a l’hora de fer canvis en l’ordinador. Si et confesso que he entès molt millor el que la Kuka i tu escriviu en portuguès que no pas els comentaris tècnics… 😉

        Montse

        6 Mai 2011 at 12:35 pm

    • Montse, amb un paquet de butxaca tindràs prou… suposo… ja m’explicaràs! En tot cas, confesso que la història em va passar al davant tan ràpidament, però tan ràpidament, que no vaig tenir temps ni tan sols de parpellejar: la tornaré a veure!

      Ja saps que t’acompanyo en un sèrie analfabetismes però, en l’informàtic, soc només analfabeta funcional. Ah, la llengua catalana està força present en el tema del programari lliure. Què!? Faràs el canvi!? Comença per seguir: http://www.gnulinux.cat/.

      Kuka

      5 Mai 2011 at 6:46 pm

  5. Olá Kuka,
    Escrevo-te aqui em baixo porque já não tenho a opção de respoder ao teu comentário.
    A verdade é que o Linux Mint está muito, mas muito bem!! Muito elegante, e com uns fundos de escritório espectaculares! 🙂 Ah, e parece que sim, que este mês vai ser lançada a versão 11 basada em Natty do Ubuntu mas vai chamar-se Katya. Afinal consegui instalar Ubuntu com o novo ambiente gráfico mas não sei… tenho as minhas reservas. Acho que prefiro o Gnome clássico… O que eu gostava era que alguém me explicasse quais são as diferenças reais entre as distribuições de Linux, à parte da questão estética, para poder tomar um partido. Ubuntu, OpenSuse e Mint parecem-me versões de uma mesma coisa…
    Ai, tenho o coração dividido… Por um lado estou apaixonado pelo universo Mac, mas Linux… ai ai… 😉

    David

    5 Mai 2011 at 7:12 pm

  6. N’he sentit parlar sovint però no he fet el salt a l’Ubuntu, ja que en el meu cas podria ser un salt al buit. Soc dolent en això de la informàtica.

    Em miraré els enllaços que ens deixes a risc de causar un daltabaix apocalíptic!

    Tomàs

    5 Mai 2011 at 10:00 pm

    • segur que en miki et tira un cop de mà, i compta amb mi tbe

      http://ubuntuebre.wordpress.com

      el tinc abandonat de fa temps però hi ha coses, els primers posts, que són clarificadors per a fer perdre la por! animat ! el software lliure és una mena de fer un món millor

      samox

      8 Mai 2011 at 10:38 am

  7. Avui he estat tot el dia fora, a Girona “Temps de Flors”, i al tornar he quedat meravellat de veure tants i tants comentaris a un post sobre linux.
    No me’n sé avenir, sou els millors heu fet més feliç encara aquest retorn a la realitat, mil gracies a tots!!!

    MadeByMiki

    5 Mai 2011 at 10:56 pm

    • I el cas és que, ara que hi caic, mai no fas posts sobre la teva feina. És una llàstima. Bé, si mai t’ho respenses sàpigues que hi haurà -com a mínim- una lectora que necessitarà un pitet molt gran (vull dir més gran del que ja em fas posar sempre 😉 )

      Montse

      6 Mai 2011 at 12:14 pm

      • PS: El de l’altre dia no compta, que era un post econòmic no pas floral.

        Montse

        6 Mai 2011 at 12:15 pm

  8. Els d’Ubuntu han sapigut veure que el futur dels sistemes operatius està en adaptar-se als tablets i, potser, als mòbils en un futur.
    Jo què voleu que us digui!!! Si fós per mi estaria tota la vida funcionant amb el meu ubuntu 8.10, l’últim que s’integrava bé amb el meu portàtil (ara el canviaré per la versió nova sense haver passat pels intermitjos).
    No crec que Windows sigui per palurdos, Mac per Macriques ni Ubuntu per freaks. A mi el que em sembla una palurdada, una mariconada i una frikada és que la gent faci servir un ordinador voi només per estar en facebook i altres xarxes socials, jugar a sagues interminables o baixar-se música i pelis.

    Crec que fixar-se en l’aspecte d’escriptoris o estructures de menú sí que ens porta al frikisme. Es pot fer de tot amb aquests sistemes que heu dit i cadascú ha de triar el que vol.
    Exemple:
    -Tinc una tarja de so alemanya de molta qualitat que faig servir per fer música, però els drivers es van quedar en l’època de l’XP. Doncs tinc un dual XP-7 (per cert, que bon sistema que és ara l’XP!!!).
    -Tinc uns quants amics als que ajudo en l’ordinador que estan penjants entre el Vista i el 7 i per això haig de estar al tanto de les seves “punyetetes”. Quan passes de Microsoft acaben sent sistemes prou amigables.
    -Altres “amics” fan servir Mac, especialment amb l’Snow, i també me les haig de veure de vegades amb el (s)Iphone… Mmmm… millor callo i no dic res…
    -Tinc dos amics programadors que treballen sempre amb Ubuntu. Estan fascinats per la potència de les plataformes de programació i la quantitat de llibreries lliures que poden utilitzar.

    En fi, per no avorrir, lo important no és el sistema, sinó lo que fas amb ell. No siguem com aquests pijoteres que porten el Iphone i no saben fer res amb ell.

    minosabe

    5 Mai 2011 at 10:58 pm

  9. Els principis han d’anar per davant de qualsevol acte vital, fins un sistema operatiu ha d’estar d’acord amb la teva folosofia de vida. L’ubuntu, després de flirtejar amb altres distros es el que m’ha comquerit el cor!

    samox

    8 Mai 2011 at 10:34 am

  10. Hola noi,

    finalment i despres de provar varies versions de l’Ubuntu, he acabat instal.lant-lo al meu portatil vell per provar si realment puc fel el pas i canviar deixar Windows (no tinc res en contra pero Ubuntu es mes assequible!).
    L’unica cosa que trobo es que no puc veure TV3. Visc a Irlanda i puc vuere totes les teles de per aqui, rte.ie, channel4.com, etc pero no tv3, He instalat flash plugins i els restricted extras. vaig poder veure tv3 a la carta un cop i el proper cop va tornar a dir-me que el video no esta disponible, encara que el puc veure a windows. Faig servir FF i opera i en cap dels dos el puc vuere.
    He mirat alguns dels pocs blogs en catala que he trobat i encara no em funciona.

    Aquesta es la unica rao per la que no instalo Ubuntu a l’ordinador gran, encara i que m’e convertit a linux.

    A

    aureli

    6 Desembre 2011 at 3:14 pm

  11. Faig servir Ubuntu i Linux Mint, i amb cap dels dos tinc problemes per veure TV3. Prova el Linux Mint, és practicament igual que l’Ubuntu i a mi m’agrada més. A veure si així funciona…

    MadeByMiki

    6 Desembre 2011 at 4:12 pm


Deixa un comentari

